Op de twee locaties op Bali wordt onderwijs verzorgd door middel van:
Fonds Kind & Handicap steunt het muziekproject van Sjaki-Tari-Us. Dit project wordt op de twee locaties van Sjaki-Tari-Us uitgevoerd. Leerkrachten worden extra begeleid in het gebruik van de mogelijkheden van muziek in hun dagelijkse lessituatie. De methodiek hiervoor wordt op maat gerealiseerd, zodat er rekening wordt gehouden met de achtergrond van de individuele leerkracht. Zo zullen de leerkrachten steeds zelfstandiger muziek kunnen integreren in hun dagelijkse lessen.
De docenten die de begeleiding namens Fonds Kind & Handicap gaan uitvoeren wonen en werken in Nederland en hebben veel ervaring opgedaan in het gebruik van muziek als middel binnen het (voortgezet) speciaal onderwijs. Het doel is om de communicatie, de inclusie en de integratie van kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking te bevorderen. Daarnaast wordt binnen het project moderne media ingezet om ook via internet contact te houden en ervaringen op personeels- en op kinderniveau te delen o.a. door middel van het inzetten van YouTube filmpjes.
Vind je dit ook zo'n mooi en nuttig project? Help ons dan om het de komende jaren ook voort te kunnen zetten en maak een donatie over!
Deze locatie in het noorden van Bali staat in een buitenwijk van de provincieplaats Singaraja. Hier zijn vier kinderklassen, een tienerklas en een ‘sensokamer’ ingericht. De school is gehuisvest in een woonhuis, wat door Sjaki-Tari-Us wordt gehuurd. De leerlingen krijgen les tussen 9.00u – 12.00u.
Wat direct opvalt is de open en prettige sfeer, je voelt je er gelijk thuis. Een Nederlands echtpaar dat voor een jaar vrijwilligerswerk doet op Bali, geeft een rondleiding en vertelt alle ins en outs. Wat ik als voorbereidend leeswerk heb gedaan, herken ik direct terug in de school. Er wordt middels pictogrammen structuur aan de dag gegeven. Het schoolhoofd, Tedi Nopiana, is enthousiast, onderschrijft de missie en visie van de stichting en komt dat in de praktijk na.
Er wordt gewerkt aan de competenties van de leerlingen; er wordt hen structuur geboden, er wordt rekening gehouden met de beperking van de kinderen én er wordt vanuit elk individu gekeken wat de mogelijkheden en kansen zijn. Naast het aanleren van cognitieve vaardigheden als tellen en taal, wordt er gezocht en gekeken naar de talenten van elke leerling afzonderlijk. Dit om hen voor te bereiden op een zinvolle toekomst. Kunst- & cultuur én sport & bewegen zijn belangrijke ingangen om de kinderen en jongeren te motiveren en hen te leren om bijvoorbeeld samen te werken, om te leren om te gaan met winst en verlies én hen creatief denken bij te brengen.
De Balinese docenten (inclusief het schoolhoofd) worden continue geschoold. Vrijwilligers en stagiaires uit Nederland spelen hierbij een belangrijke rol en worden in het overdragen van hun kennis serieus genomen. De scholingen vinden met regelmaat op de zaterdagen plaats.
Wat opvalt is dat moeders en oma’s hun (klein)kinderen ’s morgens naar school brengen en de hele ochtend op het schoolterrein aanwezig blijven. Dit wordt niet als storend ervaren, het geeft het team van de school de mogelijkheid ook ouders te helpen in de omgang met hun kind met een beperking. De ouders hoeven voor hun kinderen geen schoolgeld te betalen.
Het door Fonds Kind & Handicap gesubsidieerde muziekproject wordt door het schoolhoofd als een prachtige kans gezien om de leerlingen en het schoolteam nog verder te outilleren en de school in het algemeen op een hoger niveau te brengen.
Deze school is gevestigd in een volledig nieuw en sfeervol gebouw, achterop het terrein van een andere school met als naam Yayasan Bali Hati. De school ligt op 10 minuten rijden van Ubud. In deze plaats was de school voorheen gesitueerd.
De school bestaat uit drie kinderklassen van elk zo’n 8 kinderen, het atelier van de tienerklas, Sjaki’s Warung (een restaurant met prachtig terras met uitzicht op de rijstvelden) en Sjaki’s shop. De klassen zijn ruim opgezet. Ook hier een meer dan prettige sfeer; kinderen die in de klassen ieder op zijn/haar eigen niveau aan het werk zijn; het dagprogramma middels pictogrammen, is daarbij leidend.
In het gesprek met het schoolhoofd, Iluh Mertasari, blijkt dat ook op deze locatie de missie en visie van stichting Sjaki-Tari-Us breed wordt gedragen. Ook hier worden docenten middels het Train the Trainer concept geschoold. Waarbij de onderwerpen verschillend van aard kunnen zijn. Autisme en de omgang hiermee, ouderparticipatie, maar ook het belang van sport & bewegen en kunst & cultuur komt aan de orde.
De school bezit een bus, waarmee de leerlingen zo nodig worden gehaald en gebracht. De bus is er gekomen door een financiële impuls van de Rotary Amsterdam en stichting Wilde Ganzen. Het nieuwe zwembad naast de school is niet van Sjaki-Tari-Us. Er kan worden gezwommen, maar dan moet er wel huur worden betaald.
Tijdens het bezoek aan de locatie Lodtunduh een mooi gesprek gehad met Julian. Een gepassioneerde jonge kerel van 32 uit Nederland. Heeft tijdens zijn SPH opleiding stage gelopen bij Sjaki-Tari-Us en is blijven ‘hangen’. Hij helpt hier inmiddels ruim acht jaar, begeleidt de stagiaires uit Nederland en verbindt waar nodig alles aan elkaar.
Zoals gezegd heeft de school een Warung en een shop. In de Warung wordt door de tieners van de school gekookt voor gasten. Er staan allerlei lokale gerechten op de menukaart, het terras met uitzicht op de rijstvelden doet de rest….. In de shop zijn allerlei lokale producten te koop, gemaakt door de tieners. Met de inkomsten van de Warung en de shop wordt de school financieel ondersteund. Met een zgn. Visitors Program is het zelfs mogelijk om met een groep geïnteresseerden workshops o.l.v. de tieners te volgen en daarnaast te eten in de Warung.