Er moesten, naast veel andere afspraken, ook twee scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs worden bezocht. Deze scholen worden voor een deel ondersteund door Fonds Kind & Handicap. Wij werden op beide scholen hartelijk ontvangen. Ik was vooral onder de indruk hoe de juffen met de leerlingen omgaan. De manier van benaderen sprak mij erg aan.
De kinderen die op deze scholen zitten hebben allemaal een verstandelijke, lichamelijke en/of meervoudige beperking. Hierdoor hebben ze een ontwikkelingsachterstand. Dat vergt dus een aparte manier van benaderen, wat geweldig was om eens van dichtbij te kunnen zien. De leerlingen kregen bijvoorbeeld een tekening van een fiets, met de tekst ‘fiets’ eronder. Hier moesten ze dan een zin van maken, bijvoorbeeld ‘ik zit op de fiets’. Prachtig om te zien hoe het werkte en wat de kinderen voor resultaten behaalden. De kinderen hebben plezier op school en hebben het er zichtbaar naar hun zin.
Op beide scholen kregen we een uitgebreide rondleiding van het schoolhoofd. Bij de eerste school, een school voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen, hebben we ook de computerruimte bezocht waar sterk verouderde computers staan. Meer dan de helft was niet meer bruikbaar. Het was mooi om te zien en te horen dat Fonds Kind & Handicap deze computers gaat vervangen en de docenten (en dus ook de leerlingen) gaat trainen in het gebruik hiervan. Het is als donateur goed en fijn om te zien waar Fonds Kind & Handicap de donaties aan besteedt. Juist voor deze kinderen met een verstandelijke beperking is dit project een voorbeeld van een goede besteding. Het gaat ervoor zorgen dat de school nog beter wordt toegerust en de kinderen betere ontwikkelmogelijkheden krijgen!
De tweede school die we bezochten was een school voor kinderen en jongeren met een lichamelijke en/of meervoudige beperking. Hier is uitgebreid gesproken over samenwerking met de verschillende scholen. Daarnaast is er gesproken over het aanpassen en vernieuwen van hun onderwijs, met als vraag: ‘Waar hebben deze kinderen en jongeren behoefte aan? Hoe geven we ze voldoende bagage mee om aan het eind van hun schoolloopbaan zoveel mogelijk zelfstandig te kunnen leven?’ Hier is grote behoefte aan. Er is iemand nodig om deze onderwijsinhoudelijke verandering in goede banen te leiden. Deze persoon wordt nu aangetrokken. Er wordt een systeem ontwikkeld, waardoor ook de leerkrachten dit proces kunnen gaan begeleiden. Ook hier zal Fonds Kind & Handicap een deel van de kosten voor haar rekening gaan nemen.
"Ik hoop dat de donaties binnen blijven komen"