Kinderkrant Jong010 biedt de mogelijkheid om het thema 'anders zijn' op een laagdrempelige manier bespreekbaar te maken. Bovendien kunnen kinderen die een beperking hebben of chronisch ziek zijn meer op de voorgrond treden.
Tekst en foto's Suzanna Huig
Ik zie met mijn rechteroog ongeveer 4 van de 100 procent. Ik zie met mijn linkeroog ongeveer 2 van de 100 procent. Ik zie geen details. Ik zie bijvoorbeeld niet of iemand een sieraad draagt of niet. Ik moet 1 keer per jaar naar de oogarts. De oogarts controleert dan hoe het met mijn ogen gaat. Hij kijkt of ik nog hetzelfde kan zien. Ik draag bijna altijd een bril. Ik draag de bril om mijn ogen te beschermen tegen bijvoorbeeld vuil. Ik kan niet beter zien door de bril’, legt Chris uit.
‘Ik zat in groep 1 en groep 2 op basisschool De Regenboog. Ik vond het lastig om zelfstandig te werken en was heel voorzichtig. Ik ben daarom vanaf groep 3 naar de Visio-school gegaan om met mijn handicap om te leren gaan. De Visio-school is een school voor kinderen die slechtziend of blind zijn. Ik heb op de Visio-school braille geleerd. Braille is een lees- en schrijfalfabet speciaal voor mensen die blind of slechtziend zijn. Iedere letter bestaat uit kleine puntjes. Je kunt de puntjes voelen met je vingertoppen. Ik ben vanaf groep 5 weer teruggegaan naar basisschool De Regenboog. Ik ben heel blij dat ik braille heb geleerd. Ik kan daardoor lezen, leren en zelfstandig werken. Ik vind het belangrijk om zelfstandig te kunnen werken. Ik wil niet dat er altijd iemand op mij moet letten en mij moet helpen’, legt Chris uit.
‘Ik heb voor de meeste schoolvakken een gewoon leerboek en een online boek. Ik bekijk in mijn leerboeken de afbeeldingen. Ik bekijk de teksten en de opdrachten die ik moet maken in een online boek op mijn laptop. Er zit een brailleleesregel aan mijn laptop vast. Op de brailleleesregel voel ik de tekst uit een document per regel in braille. Ik kan daardoor via de brailleleesregel voelen wat er in een document of online boek op mijn laptop staat. Het is voor mij heel lastig om klein te schrijven. Ik type mijn antwoorden op vragen daarom op mijn laptop’, vertelt Chris.
‘Ik heb in de klas ook een loep en een koptelefoon. Een loep is een vergrootglas. Ik gebruik mijn loep als ik bijvoorbeeld een boek wil lezen. Ik zet mijn koptelefoon op als ik veel tekst moet lezen. Ik kan de tekst dan laten voorlezen door mijn computer en horen via mijn koptelefoon. Ik vind het heel fijn dat ik hulpmiddelen heb. Ik kan met behulp van mijn hulpmiddelen met alles in de klas meekijken en meedoen’, zegt Chris.
Deel dit artikel: