Tekst en foto’s: Suzanne Huig
‘‘Ik zie op straat het verkeer bijvoorbeeld niet goed. Ik zie automobilisten of fietsers pas als ik heel dicht bij ze in de buurt ben. De kans is groot dat ik word aangereden doordat ik het verkeer niet goed zie. Ik ga daarom niet alleen naar buiten. Mijn vrienden halen mij op als ik naar buiten wil. Mijn vrienden letten buiten op mij. Ik vind dat heel fijn’, vertelt Levay.
‘Ik zit op basisschool Visio Onderwijs Rotterdam. Basisschool Visio Onderwijs Rotterdam is een school voor kinderen die slechtziend of blind zijn. Ik heb op school hulpmiddelen. Hulpmiddelen zijn dingen die ik gebruik om iets gemakkelijker te kunnen doen. Ik heb bijvoorbeeld een loep. Een loep is een vergrootglas. Ik gebruik mijn loep als ik iets wil lezen. Ik heb ook een leeskaart. Een leeskaart is een kaart met daarin een gleuf. Ik leg de leeskaart op de tekst die ik wil lezen. De gleuf zorgt ervoor dat ik maar 1 zin zie. Ik kan daardoor beter lezen’, vertelt Levay.
‘Ik vind het lastig om te schrijven omdat ik niet goed zie wat ik schrijf. Ik heb op school daarom een computer met een groot toetsenbord. Ik type op het toetsenbord de antwoorden op vragen. Ik draag een koptelefoon als ik achter mijn computer werk. Ik hoor minder geluiden om me heen als ik mijn koptelefoon op heb. Ik kan me daardoor beter concentreren’, vertelt Levay.
‘Op basisschool Visio Onderwijs Rotterdam zijn veel dingen aangepast zodat blinde en slechtziende leerlingen makkelijk door de school kunnen lopen. Alle deuren van de school gaan bijvoorbeeld automatisch open. En aan iedere muur zit een leuning zodat leerlingen zich kunnen vasthouden. Leerlingen kunnen daardoor voelen waar ze lopen. Ik gebruik de leuning als ik naar een ander lokaal loop.
Voor de deuren van lokalen liggen speciale deurmatten. De leerlingen kunnen met een stok aan de deurmatten voelen dat ze bij de deur van een lokaal staan’, legt Levay uit.
‘Ik zit in de leerlingenraad van mijn school. De leerlingenraad bedenkt evenementen voor de leerlingen. We organiseren bijvoorbeeld feestjes en spelletjesavonden. De leerlingen leren elkaar beter kennen door de evenementen. Ik vind het heel belangrijk om mijn schoolgenoten goed te leren kennen. Ik voel me fijn en niet alleen op school doordat ik mijn schoolgenoten goed ken’, vertelt Levay.
Deel dit artikel: